یت الله رئیسی تولیت آستان قدس رضوی در برنامه گفتگوی ویژه خبری
?آیت الله رئیسی تولیت آستان قدس رضوی در برنامه گفتگوی ویژه خبری از شبکه دوم سیما:
♦️تلاش ما در مسئله زائر محوری تسهیل زیارت و فراهم کردن زیارتی دلنشین برای زائران از مبدأ تا مبدأ است لذا کلیه ارتباطات در آستان قدس را به گونهای فراهم کردیم تا زائران در تمام مسیر در آسایش باشند
♦️در حوزه احداث میقات الرضا در جادهها، اقدامات اقتصادی را در کمک به مسکن، شهرسازی و راه و ترابری و بخشهایی که باعث تسهیل زیارت شود، بهکار بردیم؛ مثلا در تعریض جاده چناران مشهد و حوزه راه آهن کمک کردیم.
♦️اسکان زائران به ویژه زائران کم درآمد مورد توجه بوده و در همین راستا زائرشهر را احداث کردیم که فاز اول راه اندازی شده و فاز دوم ۶۵ درصد پیش رفت داشته که تا چند ماه آینده افتتاح میشود.
♦️فاز نخست زائر سرای رضوی نیز راه اندازی شده و فاز دوم آن ۸۵ درصد پیشرفت داشته است
♦️دارلشفا در زائر شهر احداث شده است تا هم اهالی منطقه و هم زائران بتوانند از خدمات آن بهرهمند شوند.
♦️ظرفیت اطعام غذای متبرک حضرت ۳ برابر شده است؛ پول اطعام در مهمانسرا تماماً از نذورات مردم بوده، هرچه مردم ببینند اطعام بیشتر شده بیشتر کمک میکنند.
♦️تا امروز نذورات آستان قدس تا دو برابر نسبت به گذشته بیشتر شده است..
♦️تلاش کردیم وارد فعالیتهای اقتصادی مانند مشهد مال که سرمایه اجتماعی را از بین میبرد، نشویم به جای آن وارد عرصه تولید دارو شدیم که امروز آستان قدس رضوی ٤٥ درصد داروی بیماران هموفیلی را تامین میکند و در آینده نزدیک میتوانیم صد در صد نیاز بیماران هموفیلی کشور را تأمین کنیم
تظاهر به ارزشها مهمترین مشکل سیاست در جامعۀ اسلامی و راه رهایی از آن
در یک جامعۀ اسلامی که ارزشها حاکمیت دارند و در فرهنگ و قانون نهادینه شده است، معلوم است که تظاهر به ارزشها و نفاق هم باب میشود و سودجوییها و تخریبهای فراوانی هم در پیخواهد داشت. یکی از آثار مخرب آن زده شدن مردم از ارزشها و حاکمیت ارزشی است. یکی از آثار مخرب دیگر آن باز شدن راه نفوذ و رخنه به بدنۀ حاکمیت و زمینهسازی برای استکبار و استبداد است. این مهمترین مشکل سیاست در جامعۀ اسلامی است که باید از آن عبور کرد و جامعه را از آسیبهای آن نجات داد.
برای رهایی از نفاق نباید سیاست و معنویت را از هم جدا کنیم و ارزشها را در سیاست نادیده بگیریم تا از این طریق مانع رواج تظاهر و تخریب ارزشها شویم. این اولین راه حلی است که به ذهن افراد سطحی نگر میرسد که ارزشها را حذف کنند تا مورد سوءاستفادۀ متظاهرین قرار نگیرد. راه حل صحیح این است که در عرصۀ سیاست آنقدر بر ارزشها پافشاری کنیم و آنها را تبیین کنیم، تا کسانی که متظاهر هستند طی امتحاناتی کنار بروند و طاقت نیاورند و خود را رسوا نمایند. این برخلاف نظری است که معتقد است باید معنویت و سیاست را از هم تفکیک کرد تا صورت مسئله پاک شود. نه، باید مسئله را حل کرد و سیاست و معنویت و دیانت را توأمان بخواهیم و دوران بروز نفاق که طبیعتاً پیش میآید را با پافشاری بر ارزشها و تبیین دقیق آنها به خوبی پشت سر بگذاریم. چون اهل تظاهر به معنویت معمولاً زیاد طاقت ایستادگی ندارند و بالاخره پرده از باطن خود برمیدارند.
یکی دیگر از راهکارهای گذر از نفاق در عرصۀ سیاست، که البته بعد از راهکار پیشین قابل تحقق است، سختگیری نسبت به سیاسیون است. هم مردم سختگیرانه، اگرچه با حفظ حسن ظن، با سیاستمداران کلان برخورد کنند و هم مسئولان کلان با اطرافیان و گماردگان خود با سختگیری فراوان و حتی گاهی از اوقات با سوءظن برخورد کنند. چون قدرت مشتریان زیادی دارد که حاضرند به خاطر رسیدن به آن متظاهرانه هم رفتار بکنند و حتی گاهی ممکن است بعضیها خودشان هم ندانند که غرق جذابیت قدرتند نه شیفتۀ معنویت و دیانت، و بعد به مرور این نفاق پنهان آنها آشکار شود.
امام زمان(ع) به دو گروه خیلی سخت میگیرند؛ گروه اول، دشمنان اسلام و گروه دوم، فرمانداران تحت فرمان خود. حضرت نسبت به عموم مردم سختگیر نیستند، اما به یاران خود که قدرت و مسئولیت سیاسی در دست دارند، خیلی سخت میگیرند و از آنها انتظار تقوا، دیانت، ایثار و ازخودگذشتگیهای خیلی بیشتری دارند. نتیجه این خواهد شد که دیگر کسی با تظاهر و نفاق وارد عرصۀ سیاست نخواهد شد، چرا که میبیند عرصۀ بسیار سختی است و منافع مادی و دنیوی هم در آن وجود ندارد.